,

Knuffelen!

knuffel4

Waarom je minimaal 8 knuffels per dag nodig hebt, 8 redenen!

Geschreven door Marjan Marinissen.
Knuffelen, ik hou van knuffelen!! Heerlijk om iemand te omarmen, even stil tegen elkaar aan staan. Contact maken. Niet alleen via woorden of met je ogen, maar met je hele lichaam. Dat knuffelen belangrijk voor me is staat voor mij als een paal boven water. Ik voel me gelukkiger, rustiger en meer ontspannen na een lekkere knuffel.

Je zou knuffelen kunnen omschrijven als een handdruk vanuit je hart, met heel je lijf en al je liefde. De simpele actie van omarmen creëert een goed-gevoel energie voor zowel de gever als de ontvanger. De wetenschap heeft zich verdiept in de positieve effecten van knuffelen en verschillende studies over knuffelen, aanhalen en aanraken komen tot dezelfde conclusie – knuffelen is een ontzettend belangrijk deel van de menselijke ontwikkeling.

Zorg voor je dagelijkse portie knuffelen door 8 keer (of meer!) per dag een spontane knuffel te delen met de mensen om je heen. Als je nog inspiratie hiervoor nodig hebt, kijk dan dit filmpje waar knuffelaars ‘free hugs’ uitdelen op een plein in Brussel.

1. Knuffelen is goed en gezond voor je hart
Omhelzen activeert het hormoon oxytocine, wat ervoor zorgt dat we ons o.a. warm en knus (warm and fuzzy) voelen. In een onderzoek van de Universiteit van North Carolina werd bij de deelnemers die geen contact hadden met hun partner een verhoogde hartslag van 10 slagen per minuut geconstateerd. In tegenstelling tot 5 slagen per minuut bij de deelnemers die een knuffel van hun partner kregen, gedurende het experiment.knuffel2

2. Knuffelen reduceert stress op een natuurlijke manier
Wanneer je druk voelt of futloos, zoek dan iemand waar je om geeft (of zelfs van houdt) en geef deze persoon een alles omvattende knuffel, helemaal met de armen om elkaar heen en tegen elkaar aan. Onderzoek heeft aangetoond dat knuffelen de hoeveelheid cortisol (ons stress hormoon) in ons lichaam afneemt, het de spanning laat afnemen en een kalmerende boodschap stuurt aan onze hersenen.

 

3. Het knuffelen van baby’s en kinderen helpt hen ‘goed gebalanceerde’ volwassenen te worden
Aanraking is nodig, zelfs onontbeerlijk voor kinderen, speciaal in hun eerste levensjaren. Het helpt hen relaties aan te gaan met anderen wanneer ze ouder worden. Tijdens een studie met een groep geadopteerde kinderen die hun eerste levensjaren hadden doorgebracht in Russische en Roemeense kindertehuizen, waar ze geen lichamelijk contact hadden gekregen, vergeleken met kinderen die in een liefdevol gezin waren opgegroeid. knuffel3Onderzoekers vonden dat de geadopteerde kinderen een significant lagere hoeveelheid van het hormoon vasopressine in hun lichaam hadden in vergelijking met de andere groep kinderen. Dit hormoon, vasopressine, speelt een rol (h)erkenning van familiebanden en het hechting.

4. Knuffelen is óók belangrijk voor volwassenen
Fysieke aanraking en knuffelen kan eenzaamheid bestrijden die kan ontstaan wanneer mensen ouder worden. Een bejaardentehuis in New York voerde, enkele jaren geleden een programma in , met de naam ‘Embraceable You’. Het idee was contact en aanraking over de generaties heen, tussen bewoners en verzorgers te bevorderen en hierdoor een toename te creëren in het welbevinden van de bewoners. De resultaten waren overtuigend! De bejaarden die drie of meer keer per dag werden geknuffeld en/of aangeraakt hadden meer energie, voelden zich minder depressief, waren beter in staat zich te concentreren en sliepen tot slot ook nog beter dan hun minder-geknuffelde medebewoners.

5. Knuffelen kan spierherstel en -regeneratie bevorderen
Een experiment met muizen liet zien dat oudere muizen die geïnjecteerd werden met oxytocine een snellere regeneratie van spierweefsel lieten zien, vergelijkbaar met dat van jongere muizen.

6. Knuffelen kan je meer mindful laten leven en meer in het nu laten zijn
Er is een knuffel-meditatie van Zen Master Thich Nhat Hanh, welke gebruikt kan worden om meer gewaarwording van het nu te ervaren en met samenzijn waar te nemen in het leven van mensen. Het zijn in het nu, in het moment, heeft al aangetoond dat dit je blijheid vergroot, en deze simpele meditatie is een fantastische manier om mindfulness te combineren met en krachtige dosis oxytocine. Zie voor de oefening het kader hieronder.

This hugging practice is recommended by Zen master Thich Nhat Hanh in his Plum Village Chanting and Recitation Book. It is a perfect ritual to do with the ones you love.

“You can practice hugging meditation with a friend, a child, your parents, or even a tree. To practice, first bow to each other and recognize each other’s presence. Then, enjoy three deep, conscious breaths to bring yourself fully into the present moment. Next, open your arms and begin hugging, holding each other for three in-and outbreaths. With the first breath, become aware that you are present in this very moment and feel happy. With the second breath, become aware that the other person is present in this moment and feels happy as well. With the third breath, become aware that you are here together, right now, on this Earth. We can feel deep gratitude and
happiness for our togetherness. Finally, release the other person and bow to each other to show your thanks.”

This practice was developed for the Fetzer Institute by Frederic and Mary Ann Brussat, directors of spiritualityandPractice.com.

7. Knuffelen kan angstgevoelens minimaliseren
Een studie over angsten, zelfrespect en eigenwaarde verdiepte zich in de verbinding tussen menselijke aanraking en het verminderen van de angst voor sterfelijkheid. Deelnemers aan dit onderzoek bleken minder angstig te zijn voor de dood wanneer ze licht aangeraakt werden of knuffelden met bijvoorbeeld een teddybeer.

8. Knuffelen voor langere periodes is beter voor je lijf
Wanneer mensen 20 seconden of meer knuffelen komt het ‘feel-good’ hormoon ocytocine vrij in ons lijf. Dit creëert een sterkere band en connectie tussen de knuffelaars. Ocytocine komt het immuunsysteem ten goede en reduceert stress.knuffel1

Dus… ik kan heerlijk, wetenschappelijk verantwoord ;-), doorgaan met waar ik zo blij van word… namelijk lekker een knuffel geven aan de mensen om mij heen die voor mij zo veel betekenen!

Ga jij het ook uitproberen? Of deed je dat al? Ik hoor het graag! Reageer via Facebook of
stuur me een email: info@marjancoaching.nl

Dikke knuffel!
Marjan Marinissen
MarjanCoaching, Houten

Vrij naar een artikel op Happify

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *