Minderwaardigheidsgevoel

gebogen hoofd webversie kleinkopie (c)-AdJ-CCC-PK-juni2015

Geschreven door Petra Korstanje, gastblogger.
Vorige week sprak ik Marieke, ze zat er even helemaal door heen. Teleurgesteld omdat ze toch weer af had gesproken met iemand die haar eigenlijk verdrietig maakt na afloop. Ze vertelde mij hoe het gesprek was verlopen.

“Zou je jezelf niet eens laten re- stylen.Deze kleuren staan jou toch niet! Ga gelijk even lekker naar de kapper, daar fris je van op. Weet je nu al wat je wilt? Maak toch eens een keuze! Zo wordt het niks! Zou je dat broodje nou wel doen, je bent al aan de zware kant.

Zonder dat Marieke ademruimte kreeg om er wat van te zeggen werden er goedbedoelde adviezen geven. Het klonk als een eenzijdige afspraak.”nou ga dat maar gewoon doen,huppakee en ik kom er op terug of je het doet hoor!”

Voldaan draait de “coach” zich om en verzucht tegen anderen ”ik heb er ook zo veel werk aan”.

Tja..weet je waar ik een beetje moe van word? De stortvloed aan tips.
Je zou deze spullen moeten kopen, helemaal trending momenteel of deze kleur/style is hip & happening dit seizoen, helemaal hot. Dat je denkt, mis ik wat?Je hebt er een dagtaak aan, alles bij te houden. Daarnaast laat sociale media ons graag zien dat iedereen het voor elkaar heeft en gelukkig is. Je zou er een minderwaardigheidsgevoel van krijgen!

Een minderwaardigheidscomplex kan voortkomen uit de veronderstelling die iemand over zichzelf heeft of een beperking. Iedereen is weleens onzeker over zichzelf of twijfelt aan zijn kunnen. Soms krijg je kritiek waar je in eerste instantie, niets mee kunt, je presteert niet goed en wordt uitgelachen of je werk wordt juist niet gezien en gewaardeerd. Of je hebt het gevoel dat een ander veel meer aandacht en erkenning krijgt. Vaak lukt het om ‘vanzelf’ weer wat zelfvertrouwen te krijgen en dat punt te overwinnen maar wanneer dit een obsessie wordt is er sprake van een minderwaardigheidscomplex.

Waar komt het vandaan? gebogen hoofd webversie kleinkopie (c)-AdJ-CCC-PK-juni2015
Een minderwaardigheidscomplex kan ontstaan door een:

Zeer strenge of liefdeloze opvoeding
Een opvoeding die in het teken staat van wetten, strengheid en straffen kan de ruimte voor ontplooiing beperken, zodat een kind gevoelens van warmte, liefde en waardering niet ervaart. Het kind presteert steeds onder de maat die opgelegd is. Wat maakt dat ze voortdurend te kort schieten voor hun gevoel wat weer schuld en schaamte met zich mee brengt.

Verwende opvoeding
Een opvoeding waarbij het kind te veel verwend en beschermd wordt en nooit op weerstand stuit, kan ertoe leiden dat het kind zich hulpeloos en minderwaardig voelt, zodra het alleen is. Ze durven zelf geen beslissingen te nemen en vragen veel bevestiging. Ook kinderen van migranten die klem komen te zitten tussen twee culturen kunnen
het gevoel van het missen van erkenning ervaren.

Drieluik
Op dit moment ben ik bezig met een drieluik over de overeenkomsten tussen minderwaardigheidsgevoelens en narcisme. Wat je nu leest is daarvan deel 1.

Een misschien heftig voorbeeld wat ik in de praktijk tegenkom is de volgende situatie.

Wat als je opgroeit bij ouders die lijden aan ouderlijk destructief narcisme.
Ik breng het onder de aandacht omdat deze kinderen wel voelen dat er iets niet klopt, maar de effecten vaak verborgen zijn en niet gemakkelijk te herkennen.

Dit type ouder is ongevoelig voor de behoeftes en gedachten van anderen. Ze zijn sterk op zichzelf gericht en worden dan ook voornamelijk in beslag genomen door wat voor hen belangrijk is. Aan de buitenkant lijken deze ouders innemend en voorkomend, deze emoties zijn echter oppervlakkig. Zij zijn namelijk nauwelijks in staat om waardevolle betrekkingen met anderen aan te gaan. Achter gesloten deuren komt het kind veel tekort door het gebrek aan inlevingsvermogen van de ouders.

Deze ouders kunnen vaak alleen communiceren door het geven van orders en eisen stellen. Dagelijkse gang van zaken is dan ook dat er wordt verwacht dat de eisen direct worden opgevolgd. Mensen met destructief narcisme roepen bij hun kinderen (maar ook bij anderen) gevoelens op van heftige frustratie, intense verdriet, boosheid en incompetentie. De kinderen en andere slachtoffers worden beschuldigd, bekritiseerd, onderuitgehaald. Ze worden betekenisloos gemaakt in het contact met iemand met een dergelijk narcistisch patroon. Ondertussen worden zij wel gedwongen om in de poppenkast mee te draaien.

Minderwaardigheidsgevoel
Zo ontstaat er een intern conflict tussen de wil om te groeien en het zelfbeeld dat gecreëerd is. Door onzekerheid heeft het kind het gevoel niet mee te kunnen en het raakt hierdoor ontmoedigd, waardoor het minder gaat presteren dan waar het toe in staat is. Dit is dan weer een bevestiging van wat hem steeds verteld wordt. Een sterk minderwaardigheidsgevoel is een sterke rem op een goede ontwikkeling. Voor de ontwikkeling van het kind is de waardering die het voor zichzelf heeft van groot belang.

Veel mensen zullen minderwaardigheidsgevoelens associëren met openlijke onzekerheid. Het heeft ook dus ook vele andere vormen.

  • Overdreven waardering voor eigen kunnen.
  • Hoge eisen die iemand aan zichzelf en anderen stelt.
  • Als iemand voordurend afkeurend is of anderen wil kleineren.
  • Of juist snel mensen vereerd en graag bij voorname personen in de buurt wil zijn.
  • Beheersmatig voor anderen zorgen.
  • Sterk de nadruk leggen op hun bijzondere bijdrage.
  • Of de ideeën van anderen kopiëren en daarmee imponeren of intimideren.

Hoe ga je er mee om? 5 tips!
De een zal zich terug trekken uit het maatschappelijke leven en aan gevoelens van angst, depressie, dwangklachten en lichamelijke klachten leiden. Terwijl de ander juist gaat overschreeuwen om te compenseren door een gemaakte houding van arrogantie en /of a- sociaal gedrag. Het mechanisme dat zijn werk doet is je eigenwaarde te beschermen tegen nieuwe vernederingen.

1. Stop met jezelf te vergelijken met anderen
Iedereen is uniek en heeft zijn eigen kwaliteiten en beperkingen. Volg je eigen koers op je eigen tempo.

2. Stel reële doelen
Als je de lat te hoog legt voor jezelf, zul je altijd moeite hebben om je doelen te halen. Leg de lat wat lager en je kunt er makkelijker bij. Zo boek je vaker succes wat heerlijk is om te ervaren.

3. Leer omgaan met kritiek
Zomaar iets roepen zonder onderbouwing gaat gemakkelijk, maar het negatieve effect is vaak groter dan je denkt. Maak een verschil: verwelkom kritiek die onderbouwd is en waar je mee aan de slag kunt. Is het een losse flodder, retour afzender, laat het daar waar het vandaan kwam.

4. Leer relativeren
Een mening van een ander is niet altijd de waarheid. Onthoud dat beledigingen vaak voortkomen uit de afgunst van de ander. Wanneer je geraakt bent door iemands opmerking of actie vindt iemand waar je het mee kan bespreken en leer jezelf de opmerking te relativeren. Ga op zoek naar hoe en wat precies de opmerking inhoudt en waardoor het je raakt. Neem je tijd hiervoor, laat een beetje los en probeer erom te lachen.

5. Besteed aandacht aan jezelf
Zorg goed voor jezelf en doe wat bij je past en waar jij je goed bij voelt. Werk aan de beste versie van jezelf en aan je zelfvertrouwen, dit straal je uit.

Nog niet overtuigd? Bekijk dan dit grappige filmpje!
Je mag er zijn!

Heb je niet voldoende aan deze tips, zoek professionele hulp die jou bij je leerproces
kan begeleiden. Neem dan contact op met mij, Petra Korstanje.

Praktijk Superesse
Cognitieve gedragstherapie & KOPP coaching
Website:www.superesse.net

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *