Impact Mindset over Stress

Can stress kill you?

Geschreven door Manuela de Klaver.
De impact van onze mindset over Stress op onze gezondheid.
Als arts en medisch coach heb ik op 24 april jl. een bijdrage mogen leveren aan de informatieavond over stress bij Fit4all in Wijk bij Duurstede. We hebben besproken hoe een combinatie van factoren kan bijdragen aan het ontstaan en langdurig blijven bestaan van stress. Eén van de factoren is onze mindset, ofwel hoe wij denken over (de gevolgen van) stress. Een Amerikaanse studie heeft zelfs aangetoond dat de overtuiging dat stress schadelijk is voor je gezondheid, een hoger risico vormt om te overlijden aan stress gerelateerde ziektes, dan het ervaren van de stress zelf. Op YouTube is hierover een filmpje te vinden: Filmpje over stress

Can stress kill you?

Denken over stressvolle situaties
De wijze waarop je denkt over stressvolle situaties kan dus een significante invloed hebben op je emotionele en fysieke welbevinden. Telkens als je negatieve gedachtes en/of emotieshebt over een bepaalde situatie, reageert je lichaam alsof je je daadwerkelijk in deze situatie bevindt. Als je bijvoorbeeld angstig bent over een bepaalde gebeurtenis (ook als deze situatie zich in het verre verleden heeft afgespeeld, of helemaal niet gebeurd is), gaan de ademhaling, hartslag en bloeddruk omhoog, worden spieren geactiveerd en komen stresshormonen vrij. Het lichaam is klaar om in actie te komen, de Fight of Flight modus. Een mooie metafoor voor de wijze waarop je dan lichaam reageert, is de vergelijking met het continu indrukken van het gaspedaal van een auto. Dus bij negatieve gedachten en emoties, wordt je lichaam continu aangedreven tot actie. De ademhaling is langdurig versneld, in de longen is er te weinig tijd voor een efficiënte uitwisseling tussen zuurstof en koolstofdioxide.
Dit heeft ook weer nadelige gevolgen voor de zuurgraad van je bloed, bacteriën en schimmels gedijen daar goed bij. Het stresshormoon Cortisol onderdrukt ons afweer systeem, waardoor deze micro-organismen een grotere kans hebben om toe te slaan en er infecties optreden. Ook lichaamsfuncties zoals het spijsverteringsstelsel komen op de tweede plaats te staan. Dit alles betekent dat het lichaam niet tot rust kan komen en zich niet kan herstellen na de geleverde inspanning. Dit kan allerlei lichamelijke klachten tot gevolg hebben: een gejaagd gevoel, verstoorde concentratie, maag-darmklachten, hoofdpijn, vermoeidheid, kortom lichamelijke en mentale uitputting. De term burn-out, betekent ook opgebrand; door continue op de gaspedaal te drukken heb je al je energie opgebrand en geen reserves meer.
Invloed verminderen
Het gegeven dat onze mindset over stressvolle situaties een flinke invloed heeft op onze gezondheid, biedt tevens praktische invalshoeken om de impact van stressvolle situaties op ons lichaam te verminderen.

Het aanpassen van onze emoties en gedachten over stressvolle situaties kan op verschillende manieren:

  • Herkaderen van je probleem: Door de situatie op een meer positieve wijze te benaderen en de voordelen ervan in te zien. Uiteraard klinkt het makkelijker gezegd dan gedaan. Maar neem bijvoorbeeld een situatie dat je in de file staat en later op je bestemming aankomt dan je had verwacht. Je frustratie zal aan de situatie zelf niets veranderen. Je kan die tijd dat je vast staat in de file ook gebruiken om bijvoorbeeld een aantal ademhalingsoefeningen te doen terwijl je naar je favoriete muziek luistert. Op deze wijze kun je even je batterijen opladen, zodat je weer energie hebt om straks als je aangekomen bent op je bestemming te doen wat je te doen staat.
  • Neem eens afstand en bekijk het groter geheel: Hoe belangrijk zal de situatie – waarover jij je nu druk maakt – zijn over een maand of een jaar? Is deze situatie op de langere termijn nog relevant? Als het antwoord op die vraag NEE luidt, zou je je tijd en energie ook ergens anders voor kunnen gebruiken.
  • Pas je verwachtingspatroon aan: Perfectionisme is een grote bron van vermijdbare stress. Stel jezelf haalbare doelen en leer om tevreden te zijn met het resultaat van je inspanningen. Je mag best wel eens tegen jezelf zeggen: “Goed is goed genoeg”!
  • Richt je aandacht op positieve gebeurtenissen: Als je neigt om in een stressvolle situatie je stemming omlaag te halen, neem even een moment om stil te staan bij datgene waar je dankbaar voor bent in je leven, zoals je talenten, leuke herinneringen, je dierbaren. Door even een moment nemen om stil te staan bij datgene wat je blij maakt, kun je ook een stressvolle situatie in een ander perspectief zien.

LoesjeArtikelMdK-CCCapril2015

Natuurlijk, bovengenoemde suggesties om je mindset te veranderen klinken allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Toch nodig ik je uit om eens te gaan experimenteren met deze praktisch toepasbare tips en ben ik benieuwd naar je ervaringen. Ook realiseer ik mij, dat deze tips niet het enige antwoord zijn op de vraag hoe efficiënter om te gaan met stress. In een volgende nieuwsbrief zal ik verder op dit thema ingaan en belichten hoe belangrijk de
communicatie tussen ons brein en ons hart hierbij is.

Meer weten over Manuela?

Manuela de Klaver, Emovatie, Houten

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *