1+1=3

samensterk

Geschreven door Anke de Jong-Koelé.
Toen ik een aantal jaar geleden als zelfstandig coach/counselor begon was mijn eerste focus vooral gericht op mijn eigen bedrijf. Het opbouwen van mijn bedrijf, de marketing, netwerken met interessante bedrijven en zzp’ers en het zoeken naar klanten was een hele klus. Als introvert persoon zat netwerken en mezelf presenteren mij ook niet zo in het bloed, ik heb het echt moeten leren, met veel bloed, zweet en tranen in eerste instantie!

Ik heb diverse marketingworkshops gevolgd en wat ik daar leerde toegepast in mijn eigen situatie. Met wisselend succes overigens en ik was jaloers op andere zzp’ers bij wie alles zo makkelijk leek te gaan.Tegenwoordig ben ik er echter achter dat ik marketing op mijn eigen manier moet doen, een manier die past bij mijn introverte persoonlijkheid. Ik ben er namelijk van overtuigd dat het geen zin heeft om als introvert persoon net zo te handelen als een extravert persoon doet. Dan wordt het een kunstje wat ik aanleer en uitvoer. Het komt het niet uit mijn hart en dan komt het niet overtuigend over. Wat voor mij werkt zijn ambassadeurs die mijn werk aanprijzen en zelf regelmatig iets in de plaatselijke krant vertellen over mijn werk. Verhalen schrijven of vertellen over wat ik in mijn praktijk meemaak (uiteraard geanonimiseerd) met voorbeelden van de resultaten die mijn cliënten hebben geboekt.

Maar, als introvert heb ik niet alleen deze manier van marketing en netwerken nodig om mijn bedrijf bloeiend te maken. Wat ook goed werkt is de kracht van andere collega’s gebruiken. Door samen te werken met andere collega’s kan ik gebruik maken van de kwaliteiten die zij hebben. Zo vullen we elkaar aan en werken we ieder vanuit onze kwaliteiten die bij ons passen. Het één is namelijk niet beter dan het ander. Ieder menstype heeft zijn eigen manier van communiceren, heeft zijn eigen uitstraling en zijn eigen kracht om mensen aan zich te binden.

Een voorbeeld:
Tijdens een van de beurzen waar ik met de collega’s van CoachConfetti stond en waar we speedcoachsessie gaven, werd het verschil tussen mijn manier van communiceren en die van één van mijn toenmalige collega’s heel duidelijk. Zij is iemand die recht door zee is, mensen direct aanspreekt en daar ook resultaat uit haalt. Ze is vrolijk en mensen maken makkelijk een praatje met haar en willen ook nog eens een speedcoachsessie doen. Kortom, zij heeft een natuurlijke charme waarmee ze mensen aantrekt en dingen voor elkaar krijgt bij mensen.
Voor mij werkt dat anders, ik kijk graag eerst wat voor persoon ik voor me heb voordat ik iemand direct aanspreek en uitnodig voor een speedcoachsessie. Wat voor mij goed werkte op de beurs was de mensen die langs kwamen vragen of ze mee wilden dingen naar gratis publicaties. Vaak wilden ze dat wel en op het moment dat zij daar ja op zeiden was het voor mij makkelijker om een gesprek aan te gaan en kon ik wat meer de diepte in gaan of ze uitnodigen voor een speedcoachsessie. Of ik ging het gesprek aan met mensen die bij de boekentafel stonden te kijken. Helemaal makkelijk werd het contact maken en verdiepen als ze het door mij geschreven boek pakten om te bekijken. Je zou kunnen zeggen, contact maken via een hulpmiddel en een omweggetje in plaats van heel direct.

Een ander voorbeeld:
Koude acquisitie is niet zo mijn ding. Zomaar de telefoon pakken en gaan bellen bezorgt mij al dagen van te voren een knoop in mijn maag en ik ben er een ster in om andere werkzaamheden voorrang te geven en het bellen voor mij uit te schuiven. In mijn werk als rouw- en verliesbegeleider heeft het trouwens ook niet zo’n zin want mijn klanten kan ik niet zelf bellen maar moet ik eigenlijk vinden via verwijzers en ambassadeurs. Wat wel werkt is via persoonlijk contact met een huisarts, school of maatschappelijk werker vertellen wat ik doe en hoe ik werk en wat de resultaten zijn voor cliënten. Deze huisarts, docent of andere verwijzer kan dan mensen op mij attenderen of doorverwijzen naar mij op het moment dat iemand met verlies in aanraking komt of daarin vast loopt. Wat daarnaast ook goed werkt is ‘Storytelling’. Verhalen vertellen of schrijven over de situaties die cliënten kunnen tegenkomen, hoe zij met hulp van mij tot oplossingen gekomen zijn en hoe zij weer verder kunnen. Geanonimiseerde praktijkverhalen die herkenbare situaties beschrijven voor mogelijke cliënten, waardoor de stap om hulp te zoeken bij mij minder groot wordt.

Kortom, het is dus belangrijk om dat te doen wat bij jou als persoon past.

Toen Marjan Marinissen met CoachConfetti begon ben ik eigenlijk als vanzelf ingestapt. Wij kenden elkaar van de opleiding en hadden een klik. Het doel en de opzet van CoachConfetti trok mij aan en ik had toch ook behoefte aan samenwerking met collega’s. Collega’s om mee samen te werken, maar ook om mee te sparren, om “stiekem” 😉 af te kijken hoe zij hun bedrijf opzetten. Maar ook om samen mee op beurzen te staan en wat later, ook om bedrijven te benaderen voor trainingen en workshops. Verbinden en samenwerken met andere collega’s en zo elkaars diensten en producten versterken werkt voor mij heel goed. Inmiddels heeft dat geleid tot leuke samenwerkingsprojecten en de eerste bedrijfstrainingen. In mijn eentje had ik dat nooit voor elkaar gekregen, maar door me aan te sluiten bij CoachConfetti en gebruik te maken van de kwaliteiten van anderen is dit wel gelukt.

Conclusie: 1+1=3 is mijn motto geworden!

Meer weten?
Anke de Jong-Koelé
Virtus Praktijk voor Rouw- en verliesbegeleiding

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *