ontspanning vakantie vasthouden

Houd ontspanning van vakantie vast, 8 tips!

Geschreven door Anke de Jong-Koelé.

8 tips om de ontspanning van de vakantie vast te houden.

De vakantieperiode is voor de meeste mensen weer afgelopen. Het was een periode waar veel mensen naar uitkeken, lekker ontspannen en leuke dingen doen. Geen verplichtingen maar heerlijk voor de tent, in een hotel of huisje of gewoon lekker in je eigen achtertuin de dingen doen waar je blij van wordt.
De meeste mensen willen dat ontspannen gevoel graag vasthouden en nemen zich voor om zich niet meer te laten meeslepen door stress en afspraken. Hoe kan het dan toch dat we twee weken na thuiskomst toch al weer in datzelfde ritme zitten dat we wilden voorkomen?

Hieronder staan enkele tips hoe je ook door het jaar heen dat ontspannen gevoel kunt vasthouden.

1. Bedenk voor jezelf wat jou in de vakantie nu zo’n ontspannen gevoel geeft. Is dat lekker lezen? Of wandelen aan het strand? Of is het omdat je niet vroeg op hoeft? Probeer dat dan ook eens toe te passen in je dagelijks leven.
2. Zoek voor jezelf uit wat energie-gevers zijn en wat energie-nemers zijn. Probeer naast elke energie-nemer ook een energie-gever te plannen. Energie-gevers kunnen bijvoorbeeld zijn: een bad nemen, een tijdschrift lezen, lekker even wandelen, sporten (ja echt ;-)), naar mooie muziek luisteren, lekker even luieren of een boek lezen etc. Kies de dingen die bij jou passen.
3. Bouw elke dag even een verwenmoment in waarin je even iets voor jezelf doet. Dat kan een kwartier of half uur zijn of langer. Maak afspraken met je huisgenoten om daar ruimte voor te nemen.
4. Blok af en toe een dag in je agenda en rust uit of kies iets leuks uit om te doen.
5. Ga op tijd naar bed, voldoende slaap is essentieel om je goed te voelen.
6. Probeer te oefenen in loslaten. Dat wat je zelf niet kunt veranderen kost energie. Laat het los en gebruik de energie om dingen te doen waar je wel invloed op hebt.
7. Probeer elke dag een lach-moment in te passen. Zoek naar humor in het leven, leuke filmpjes waar je van gaat glimlachen, lach om je eigen fouten. Lekker lachen is gezond en je voelt je er meteen een stuk beter door.
8. Als de dagen weer wat korter worden ga dan lekker vaak naar buiten. Je hebt door de kou de neiging om meer binnen te blijven maar juist in de herfst en winter heb je buitenlucht nodig om je goed te voelen. Kleed je warm aan en stap naar buiten.

Anti-stress oefening

Wordt je toch steeds weer overvallen door stress en heb je het gevoel dat de waan van de dag regeert? Doe dan elke dag even deze oefening. De korte oefening kun je altijd toepassen, zowel thuis als op je werk.
Zoek een plek waar je even ongestoord kunt zitten.

1. Haal rustig en diep adem. Adem in via de borst, door naar de buik en weer rustig uit. Volg je ademhaling een paar minuten.
2. Breng dan je aandacht naar je hartstreek. Adem door in hetzelfde tempo en stel je voor dat je door je hart in- en uitademt.
3. Denk aan iets wat je prettig vindt om te doen, iets moois of iets waar je op dit moment dankbaar voor bent.
Herhaal deze oefening een paar keer per dag en ervaar wat het met je doet!

Succes!
 Anke de Jong-Koelé, Virtus Praktijk, Zeist

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *